Wednesday, December 8, 2010

Anak Yeop Hitler jadi toyol

WATAK Sutera, isteri seorang nelayan dalam filem Janin benar-benar menguji kredibiliti pelakon Siti Shahrizah Saifuddin, 38, atau Eja sepanjang 14 tahun berkecimpung dalam bidang lakonan.

Lebih-lebih lagi, julung kali Eja beraksi dalam filem seram bergandingan dengan seorang lagi pelakon senior Hairie Othman dalam cereka arahan Yeop Hitler Zami itu.


"Sebenarnya penggambaran filem ini sudah dibuat tiga tahun lalu. Bagi saya, Janin bukan sekadar filem seram, tapi ia sarat dengan drama, emosi, perasaan, sedih dan mesej kekeluargaan.

"Ia juga ada kritikan sosial yang ingin disampaikan kepada masyarakat iaitu jangan suka dengar cakap orang kerana itulah yang berlaku pada Sutera yang suka dengar cakap jiran tetangga sehingga tidak percayakan suami sendiri, Hashim," katanya.


Eja berkata, dia terima tawaran berlakon dalam filem itu kerana tertarik dengan naskhahnya.


"Saya berlakon dalam filem ini kerana skrip dan jalan ceritanya yang bagus.

"Watak Sutera yang juga ibu kepada tiga anak banyak bermain emosi dan sangat berat untuk dibawa. Dan memang menjadi cara saya mengambil skrip filem ini terlebih dulu untuk mengkaji watak diserahkan.

WATAK Sutera, isteri seorang nelayan dalam filem Janin benar-benar menguji kredibiliti pelakon Siti Shahrizah Saifuddin, 38, atau Eja sepanjang 14 tahun berkecimpung dalam bidang lakonan.

Lebih-lebih lagi, julung kali Eja beraksi dalam filem seram bergandingan dengan seorang lagi pelakon senior Hairie Othman dalam cereka arahan Yeop Hitler Zami itu.


"Sebenarnya penggambaran filem ini sudah dibuat tiga tahun lalu. Bagi saya, Janin bukan sekadar filem seram, tapi ia sarat dengan drama, emosi, perasaan, sedih dan mesej kekeluargaan.

"Ia juga ada kritikan sosial yang ingin disampaikan kepada masyarakat iaitu jangan suka dengar cakap orang kerana itulah yang berlaku pada Sutera yang suka dengar cakap jiran tetangga sehingga tidak percayakan suami sendiri, Hashim," katanya.


Eja berkata, dia terima tawaran berlakon dalam filem itu kerana tertarik dengan naskhahnya.


"Saya berlakon dalam filem ini kerana skrip dan jalan ceritanya yang bagus.

"Watak Sutera yang juga ibu kepada tiga anak banyak bermain emosi dan sangat berat untuk dibawa. Dan memang menjadi cara saya mengambil skrip filem ini terlebih dulu untuk mengkaji watak diserahkan.

"Selepas habis baca skrip, bulu roma saya meremang dan saya tahu karakter itu memang untuk saya.

"Biasanya saya akan pilih skrip yang ada roh dan jiwa di dalamnya. Ternyata watak Sutera ini tepat buat saya," katanya.

Pada masa sama, Eja juga mengakui dia tiada masalah mencari keserasian dengan Hairie yang pegang watak suami kepada Sutera kerana dia pelakon yang cukup berpengalaman.


"Bagaimanapun, ini kali pertama saya bekerja dengan Yeop dalam filem. Saya juga sudah buat yang terbaik mengikut kemampuan dan biarlah penonton yang menilai hasilnya di pawagam nanti. Saya percaya, cerita ini harus ditonton seisi keluarga kerana mesejnya yang kuat kepada masyarakat," katanya.

Bercerita pengalaman mencabar ketika berlakon dalam filem itu, kata Eja, antara babak yang sukar dilupakan ketika melakonkan babak Sutera berdayung dengan anak kecil di tengah lautan bergelora.


"Bayangkan, ketika buat babak itu tiba-tiba ada bunyi siren tsunami. Apa yang bermain di fikiran saya ketika itu, jika berlaku kejadian yang tidak diingini bagaimana saya ingin menyelamatkan diri bersama anak kecil itu kerana saya tidak tahu berenang. Penggambaran babak itu terpaksa dihentikan dan kami berpindah ke lokasi lain," katanya.


Ditanya sama ada dia mengalami gangguan sepanjang penggambaran filem itu di hutan, Eja mengakui ada ketika bulu romanya meremang ketika berada di dalam huta.


"Saya tidak mengalami kejadian menyeramkan kerana sentiasa menjaga peri laku dalam hutan dan membaca ayat suci al-Quran sepanjang penggambaran terutama di kawasan baru dimasuki.


"Saya akui ada makhluk halus hadir kerana apabila kita masuk ke lokasi yang baru itu terasa sesuatu di sekeliling kita," katanya.

Bintangi dua drama bersiri
Dalam perkembangan lain, duta produk kecantikan dan pelangsingan badan Bio Essence selama dua tahun itu terbabit dengan dua projek drama baru iaitu drama bersiri 26 episod, Aku Bukan Mariam dan siri 13 episod, Mantera Anjasmoro.


Pada sesi fotografi bersama Rap di Studio Balai Berita, baru-baru ini, Eja digandingkan dengan dua lagi pelakon filem Janin, Riz dan pelakon kanak-kanak berbakat, Nur Allisyah Aqilah Mohd Latif.

Riz atau nama sebenarnya Ainurizam Ainuddin, 32, pula mengakui sudah tidak sabar menunggu Janin ditayangkan di pawagam.

Janin adalah filem ketiga lakonannya selepas Antoo Fighter dan Hooperz sejak berkecimpung dalam bidang lakonan empat tahun lalu.


"Dalam dua filem sebelum ini, saya hanya pegang watak undangan, tapi dalam Janin, saya pegang watak yang tidak kurang pentingnya. Watak saya sebagai nelayan bernama Khir.

"Penggambaran filem ini dibuat di Umbai, Melaka dan membabitkan tempoh selama 35 hari. Bayangkan, saya terpaksa berulang alik dari Melaka ke Kuala Lumpur untuk menjayakan penggambaran filem ini.


"Maklumlah, saya sudah berkahwin dan ketika itu anak masih kecil. Namun, saya bertuah kerana isteri menyokong minat saya dalam bidang seni dan penggambaran filem ini juga berjalan lancar," katanya.


Riz juga mengakui berhadapan dengan cabaran besar sepanjang menjayakan penggambaran filem itu.


"Saya penakut, tetapi hendak mencuba juga berlakon filem seram. Penggambaran filem ini pula banyak dibuat dalam kawasan hutan dan di tepi laut.

"Sedangkan sebelum ini saya jarang masuk hutan. Babak paling menyeramkan ketika orang kampung dikerat badannya dalam pondok di kampung itu," katanya.


Bercerita pengalamannya bekerja dengan Eja, kata Riz, dia pernah bekerja dengan pelakon berkenaan dalam berdrama siri Sadiq & Co.


"Saya tiada masalah mencari keserasian dengan Eja kerana ini kali kedua kami bekerjasama. Pada masa sama, saya juga tidak ada banyak babak dengan Eja kerana lebih banyak babak dengan Hairie Othman.

"Ketika berlakon dengan Eja dulu saya masih baru dalam bidang ini dan Eja pula orang lama jauh lebih berpengalaman.

"Kali pertama saya bekerja di bawah arahan Hitler, saya tengok dia seorang pengarah yang sangat serius dan teliti ketika di lokasi. Banyak ilmu lakonan saya belajar dengannya sepanjang berlakon dalam filem ini," katanya.


Model yang juga pengacara program Mengejar Impian dan bapa kepada tiga anak ini juga pemegang ijazah perakaunan dari University Midlesex, United Kingdom.

Bukan saja Riz yang tidak sabar, Nur Allisyah, 10, yang juga anak kepada pengarah Janin, Yeop Hitler Zami yang bawa watak toyol betina bernama Esah juga teruja untuk melihat hasil filem berkenaan.


Allisyah yang lebih mesra dengan panggilan Baby menjadi 'bidan terjun' dalam Janin mengakui ia kali pertama dia berlakon filem.

"Saya berlakon dalam filem ini selepas diminta bapa menggantikan watak seorang pelakon lain pada saat akhir sebelum penggambaran filem itu bermula. Bapalah yang memujuk saya untuk berlakon dalam filem ini.

"Tiada masalah berlakon dalam Janin cuma saya penat menunggu dan mengantuk kerana penggambaran filem ini berakhir pada jam 4 pagi dan pada masa sama, saya juga disolek selama empat jam untuk menjadi toyol," katanya.

Tambahnya lagi, bapanya juga memberi bimbingan padanya bagaimana untuk menjiwai watak toyol itu.


"Saya tidak takut melakonkan watak toyol kerana saya tahu ia sekadar lakonan," katanya.


Penuntut tahun empat, Sekolah Kebangsaan Saujana Utama, Sungai Buloh yang juga anak bongsu dari tiga beradik ini berkata, dia tiada masalah untuk membahagikan masa antara lakonan dan pelajarannya.


Janin terbitan Primeworks Studios di bawah label Grand Brilliance Sdn Bhd (GBSB) bakal menjengah pawagam seluruh tanah air bermula 23 Disember ini.

Filem ini turut dibintangi Sherry Merlis, Zami Ismail, Kismah Johar, Zulkifli Md Zain, Rashidah Jaafar, Ghazali Abu Noh, Kuswadinata, Datuk Rahim Razali, Alanaaz Jahan dan Mohd Idris Mohd Diah. -harian metro

No comments:

Penanggah

Penanggah 2

bacabaca