Monday, December 6, 2010

Pierre Andre Mengaku Biadab

PERSELISIHAN faham antara penerbit juga Ketua Pegawai Eksekutif Metrowealth International Group (MiG), David Teo dan pelakon Pierre Andre yang tercetus pada 2008 bukan satu isu baru. Malah, ketegangan itu turut mendapat liputan meluas di merata media.

Dek membawa hati yang rajuk, Pierre yang tidak berpuas hati apabila sentuhannya dalam filem Jangan Tegur (2008) dipertikaikan oleh penerbit itu, lantas mengambil keputusan drastik dengan meninggalkan produksi tersebut dan membiarkan ia terkontang kanting sebelum diambil alih oleh orang lain.

Dua tahun berselang, dunia hiburan sekali lagi dikejutkan dengan pengakuan Pierre yang kembali menghubungi David pada Ogos lalu bagi menjernihkan keadaan. Pierre terpaksa menyerah kalah dek kedegilannya selama ini.

Menerusi pertemuan bersama Mingguan mStar baru-baru ini, gambar dirakamkan sebagai bukti kedua-dua mereka tidak berperang lagi. Sebaliknya kata David, dia menerima permohonan maaf Pierre dan sudah melupakan kisah lama walaupun sebelum ini telinganya sudah bernanah untuk mendengar nama Pierre Andre.

Ujar Pierre, dia bertemu semula dengan David pada Ogos lalu selepas dua tahun membawa diri. Sedar akan kesilapannya, Pierre akui berdebar untuk berdepan dengan penerbit itu buat pertama kalinya selepas peristiwa itu.

"Saya akui bimbang apabila hendak bertemu dengan David. Saya memang sudah bersedia untuk berdepan sebarang kemungkinan, dimarah atau ditengking atas kesilapan saya.

"Ketika berselisih faham dengannya dulu, saya bukan saja telah menyebabkan dia terpaksa mengeluarkan bajet tambahan untuk melakukan penggambaran semula beberapa babak dalam filem itu.

"Malah, saya juga berlaku biadap dan mengungkapkan perkataan yang tidak sepatutnya kerana terlalu mengikutkan kata hati. Namun, dia menerima kemaafan saya dengan hati yang terbuka," katanya.

Pierre lantas diusik apakah keputusannya untuk berbaik semula dengan David berpunca daripada kegagalannya untuk menyerlah di persada seni. Jawabnya, keputusan itu adalah ketentuan Tuhan yang melembutkan hatinya untuk berdamai.

"Dakwaan yang mengatakan saya berbaik semula dengan David kerana gagal berdikari atau tidak menyerlah di persada seni tanpa pertalian dengan MiG adalah tidak berasas.

"Sepanjang dua tahun membawa diri, saya aktif berlakon dan mengarahkan pelbagai drama dan filem. Selain berlakon dalam siri popular Halimah Jongang, saya juga sempat mengarahkan tiga filem iaitu Hijab, Cantik dan Seru.

"Saya berbaik dengan David kerana ketentuan Tuhan. Pengalaman berdikari di luar sana telah mematangkan diri dan membuka pintu hati saya untuk berdamai," katanya.

Sementara itu, David menyifatkan kepulangan anak kepada dramatis Khatijah Tan itu ke pangkuan MiG bukan saja menggembirakan hatinya, malah turut bermanfaat kepada industri filem tanah air.

"Seperti yang saya katakan dulu, saya sentiasa memaafkan kesilapan anak-anak muda seperti Pierre. Sebagai pemilik produksi ini, saya selalu berharap agar pekerja-pekerja saya melakukan kesilapan supaya mereka dapat belajar sesuatu daripada kesalahan itu.

"Melakukan kesilapan bukan satu dosa besar yang tidak boleh dimaafkan. Apa yang lebih penting, mereka sedar kesilapan itu dan tidak mengulanginya. Perkara yang sama juga saya sematkan pada Pierre dan nampaknya dia semakin matang sekarang.

"Kepulangan Pierre ke MiG bukan saja menguntungkan dirinya dan MiG kerana lebih banyak kerjasama akan terjalin selepas ini, malah ia juga bermanfaat kepada industri seni. Pierre akan terus aktif bergiat dan sekali gus menambahkan jumlah modal insan bagi perkembangan industri filem," katanya.

Mengulas tentang perancangan untuk Pierre, David berkata, dia akan membimbing lelaki berusia 25 tahun itu mempelajari lebih banyak ilmu pembikinan filem mengikut perubahan dan keperluan semasa.

"Pierre akan didedahkan dengan lebih banyak ilmu penerbitan filem mengikut trend semasa. Dia kini sedang berkobar-kobar untuk kembali bersaing di dalam industri dan saya akan buka jalan itu mengikut perancangan yang telah disusun.

"Jika permintaan terhadap Pierre menjurus kepada tawaran lakonan, dia harus rebut peluang itu. Peluang mengarahkan filem sentiasa terbuka dan dia harus bijak mengimbangkan kedua-dua bidang ini agar dapat bergerak seiring," katanya.

Sebagai permulaan, Pierre yang mengikat kontrak baru pada Oktober lalu untuk tempoh lima tahun lagi baru saja membintangi filem 321 Cinta (arahan Azhari Zain) di samping Farid Kamil dan Diana Amir. Filem komedi romantik itu bakal ditayangkan pada 2011.

Sebelum perbualan kami bernokhtah, David sempat berkata, Pierre juga akan kembali ke kerusi pengarah bagi menerajui sebuah projek filem pada awal tahun depan.

Artikel dipetik daripada akhbar Mingguan mStar yang diterbitkan bersama The Sunday Star di sekitar Lembah Klang.http://mstar.com.my/hiburan/cerita.asp?file=/2010/12/6/mstar_hiburan/20101203144214&sec=mstar_hiburan

No comments:

Penanggah

Penanggah 2

bacabaca